Sedan 1923 har vi tillverkat trappor i Norsjö och har sedan dess varit en del av orten, som en stor arbetsgivare men också som en del av i samhället. Det började som Böle Snickerifabrik, som sedan blev Trätrappor och nu under namnet Drömtrappor.
Skogen är ju en förutsättning för produktionen och har dessutom erbjudit både arbete och rekreation för människorna här, men också en mycket fin råvara – och det faktum att skogen alltid varit central har också gjort att kunskapen om hantverket inom träarbete vuxit sig stark och varit en viktig anledning till att Drömtrappor som företag också stannat i detta lilla samhälle i Västerbotten ända sen starten.
Kompetensen och drivkraften är en förutsättning. Vi pushar oss själva att ständigt utvecklas för att förtjäna ytterligare 100 år som marknadsledare i branschen säger Johan Jonsson, VD på Drömtrappor.
Under det senaste seklet har Drömtrappor byggt upp en gedigen och vältrimmad organisation med säljkanaler i hela landet men hjärtat – produktionsenheten finns i Norsjö. Företaget har en stark vilja att fortsätta att vara Nordens ledande trapptillverkare under de kommande 100 åren och är beredda att investera så väl i teknik som i kompetens, men också på nya samarbeten och nya marknader.
Ett samarbete som uppmärksammats i år är med Alexander Lervik, känd svensk möbel- och inredningsdesigner.
– Första gången jag besökte Drömtrappor fick jag faktiskt gåshud när jag såg den handpåläggning som sker i fabriken och det stora yrkeskunnandet som råder bland deras medarbetare. Det var genom dem som jag kom på hur vi skulle kunna göra Hemvist till en flexibel trappa som kan specialanpassas och samtidigt sättas i serieproduktion. Att den största delen av virket dessutom kommer från skogarna i området gör Drömtrappor till ett fantastiskt bolag att arbeta med säger Alexander.
”Med utgångspunkt i 1900-talets möbelhistoria och fokus på hantverk och detaljer har Alexander Lervik skapat en kollektion tillsammans med oss som hyllar vår historia och utforskar gränserna för det vi kallar möbler. Känns otroligt spännande och rätt steg att få ta detta år!” fortsätter Johan Jonsson
Det handlar alltså om ett aktivt beslut om att försöka förändra synen på trappan – att få marknaden att se den mer som en möbel än bara som en funktionell del.
Lanseringen av det nya trappkonceptet gjordes på Stockholm Furniture Fair tidigare i vår. Trappserien Hemvist och är en hyllning till Drömtrappor, till deras historia, byggtraditioner och hantverk, samtidigt som den utforskar gränserna för vad vi anser vara en möbel. Hemvist-kollektionen är inte bara en ny produkt för Drömtrappor; konstruktionen gör det möjligt att enkelt byta ut enskilda steg när de slits ut, vilket är en helt ny teknik inom trappbranschen.
”Vi har alla förutsättningar att få fira många fler jubileer!” avslutar Johan som är både stolt och imponerad över vad Drömtrappor åstadkommit under åren.
Vill du läsa mer om Hemvist gör du det här.
https://www.dromtrappor.se/hemvist/